تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/06/11 - 15:00
کد خبر: 176972

در میزگرد «خبرنامه دانشجویان ایران» با چهار فعال دانشجویی مطرح شد؛

برخی نزدیکان هاشمی قصد عوام فریبی دارند/ بی‌رونق بودن همایش‌های اصلاح طلبان نشان از عدم اعتماد مردم دارد

برخی نزدیکان هاشمی قصد عوام فریبی دارند/ بی‌رونق بودن همایش‌های اصلاح طلبان نشان از عدم اعتماد مردم دارد

می بینیم که چگونه منتقدین خود را به باد بد ترین ناسزاها می گرفتند و هتک کنندگان ارزشها را با شعار تسامح و تساهل زیر چشمی رد می کردند به نظر من بسیاری از اصلاح طلبان امروز چوب جفای به نظام و مردم را می خورند.

خبرنامه دانشجویان ایران: اواخر مردادماه بود که در حاشیه شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که نزدیک به 50 دفتر عضو این اتحادیه دانشجویی در آن حضور داشتند، فرصت مناسبی بود که با چند تن از دبیران انجمن های اسلامی دانشگاه های کشور به گفتگو بپردازیم. فعالیت های تشکل های دانشجویی در ترم گذشته و بررسی فضای سیاسی کشور از جمله مهمترین موضوعاتی بود که با سه فعال دانشجویی مطرح کردیم. میلاد خدری، دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، مجتبی مرادی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بیرجند، مهدی رضایی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیام نور خوراسگان و علی گیوه فروش ها دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان ما را در این گفتگو همراهی کردند.

در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» را در این میزگرد میخوانید:

1-انجمن شما از زمان شروع به کار چه فعالیت هایی داشته است؟

خدری: برگزاری تریبون آزاد با موضوع مذاکرات هسته ای؛ برگزاری جشنواره فیلم عمار و سفیر فیلم که حجم زیاد اکران فیلم های مستند بود همراه به تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم اهواز؛ نامه به نمایندگان استان در مورد مواضع برجام

مرادی: 3ماه از شروع به کار شورای جدید می گذرد و 3 برنامه را تدارک دیدیم ابتدا سیر مطالعاتی از سخنان رهبری، دوم ارتباط با دوستان از طریق فعالیت های رسانه ایی و سوم موضع گیری خود دفتر نسبت به مسائل روز و مطالبه گری از نمایندگان استان برای اینکه مواضع اساسی نظام را در مجلس اتخاذ کنند.

رضایی: اولین برنامه تجدید بیعت با شهدای گمنام اصفهان و برگزاری کرسی آزاد اندیشی ازدواج و فیلترینگ شبکه های اجتماعی و اردوهای سیاحتی زیارتی بیانیه ها و مصاحباتی در مسائل روز به خصوص مطالبه از قوه قضاییه در مورد پرونده مهدی هاشمی

گیوه فروش ها: برگزاری اردوی تشکیلاتی نگاه نو برای آموزش شورای جدید؛ نامه به نمایندگان سمنان و درخواست مواضع مطابق با نظام در برجام

خبرنامه دانشجویان ایران

2- با توجه به اینکه محکومیت مهدی هاشمی به جرائم اقتصادی است؛ نظر شما در مورد عملکرد خانواده هاشمی که بیشتر سعی می کنند بر سیاسی بودن آن تکیه کنند چیست؟

خدری: متاسفانه قوه قضاییه به طور جدی پیگیر جرائم سیاسی و امنیتی پرونده مهدی هاشمی نبوده و هر چند بیشتر فتنه گران در صحبت های خودشان به نقش مهدی هاشمی اذعان کرده بودند و العان هم چون بیشتر نفرت مردم از مفسدین اقتصادی جلوه می کند خانواده هاشمی قصد عوام فریبی دارند و به همین خاطر هم پرونده را سیاسی می کنند؛ ما ضمن محکومیت مواضع خانواده هاشمی اعتراض خود را نسبت به کم کاری قوه قضاییه و صرفا اقتصادی کردن این پرونده اعلام می کنیم.

مرادی: پرونده مهدی هاشمی به کل خانواده هاشمی سرایت کرده قوه قضاییه در بعد اقتصادی این پرونده قاطعانه عمل کرد و شاید نادیده گرفتن ابعاد دیگر پرونده جرائم مهدی هاشمی به علت کم کردن حاشیه های این پرونده است و خوشبختانه پرونده مفسدین دیگر هم در حال بررسی است.

رضایی: ابتدا باید از قوه قضاییه تشکر کنیم که نسبت به این پرونده جدا از خود مقاومت نشان داد اما خانواده هاشمی چه امتیازی نسبت به دیگران برای خود قائلند که درخواست های ویژه را مطرح می کنند البته به ضرر خودشان عمل می کنند که با وجود اثبات فساد هنوز هم حمایت می کنند ما از قوه قضاییه خواستاریم که به فسادهای امنیتی و سیاسی این پرونده رسیدگی کند.

گیوه فروش ها: حضرت علی(ع) عدالت را بر بخشش افضل می دانند چون آنرا بر خلاف بخشش که برای گروه خاصی است یک تدبیر عمومی قلمداد می کنند و خود حضرت هم شهید راه عدالت است و این نشان می دهد اجرای عدالت حتما مانع خواهد داشت خصوصا اگر کار به یک آقا زاده برسد. در این پرونده آنقدر خانواده هاشمی به دستگاه اقتصادی فشار آورده بودند و جسارت را تا جایی رسانده بودند که مجرم خودش می خواست قاضی پرونده را مشخص کند؛ آنچه مردم را عصبانی تر کرده بود برخورد توام با تبختر مهدی هاشمی و خانواده اش بود که خود را مالک انقلاب می دانستند.

3- عملکرد جنبش دامشجویی را در قضیه مهدی هاشمی چگونه ارزیابی میکنید؟

خدری: جنبش دانشجویی و بخصوص اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دولت نهم و دهم علیه مفسدین اقتصادی که متاسفانه بعضا در دولت وقت هم سمت رسمی داشتند تجمعات و مواضع روشنی داشتند و این یک ادعای مبهم نیست چرا که مستندات آن در آرشیو رسانه ها به فراوانی وجود دارد.

مرادی: جنبش دانشجویی در این عرصه بیشتر از هر نهاد و سازمان دیگر واقعا فعالیت و مطالبه گری انقلابی داشته و در این راستا از هیچ گونه تجمع و بیانیه یا اقدامات مختلف دریغ نکرده است هیچ کس نمی تواند به جنبش دانشجویی انگ برخورد جناحی بدهد این یک مسئله اثبات شده است البته نباید فراموش کرد که جنبش دانشجویی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید از کارهای ظاهری و مقطعی به کارهای عمیق برای ریشه کن کردن فساد رو بیاورد.

رضایی: فساد و مفسد هر کس که بوده و از این به بعد هم هرکس که می خواهد باشد همیشه مورد خشم و نفرت جنبش دانشجویی بوده و خواهد بود این واقعیت در عملکرد جنبش دانشجویی کاملا مشهود است؛ به نظر من جنبش دانشجویی باید به فکر این باشد که اساسا فسادی اتفاق نیفتد نه اینکه پس از فساد به فکر مبارزه با آن باشد.

گیوه فروش ها: در مبارزه با فساد اقتصادی درست است که بیشتر عملکرد قوه قضاییه بروز پیدا می کند اما پشتیبان این قوه در پشت خط مقدم مردم و بخش زیادی از رسانه ها و دانشجویان هم همیشه جلودار این جبهه  بوده اند مگر می شد فشار و نفوذ زیاد مافیای مفسدین اقتصادی بدون مقاومت و مطالبه مردم و دانشجویان به زیر کشانده شود.  

4- نگاه شما نسبت به عملکرد وزارت ارشاد را در زمینه کیفیت برخورد با برخی رسانه های جبهه انقلاب و از طرفی صدور مجوز بی بی سی چیست؟

خدری: واکنش دولت در قبال رسانه های داخلی کاملا "سرهنگی" است به کوچکترین تیتر در مورد مرگ ملک عبدالله حساسیت نشان می دهد اما وقتی روزنامه آرمان به شهدای غواص توهین می کند دولت در شرایط کاملا عادی و معمولی است به گونه ایی که انگار نه انگار که به ارزش های ملت توهین شده است.

مرادی: عملکرد جناحی این وزارت خانه حتی در بحث یارانه روزنامه ها هم کاملا مشهود است؛ وزارت ارشاد جایی که به ارزش های دینی و انقلابی جسارت بشود به راحتی اینقدر تحمل دارد که چشم بپوشد اما وقتی پای مواضع و نظرات خودش وسط کشیده شود در برابر کوچکترین حرکتی واکنش نشان می دهد.

 رضایی: هر دولتی چنانچه به کارها و مواضع خود ایمان داشته باشد از هیچ انتقادی نمی هراسد اما صدور حکم توقیف و تذکر به رسانه هایی که در شدیدترین حالت صرفا منتقد دولت هستند و از طرفی هم صدور مجوز برای رسانه های معاند نظام نشان می دهد دولت ظاهرا معاندین نظام را به منتقدین خود ترجیح می دهد.

گیوه فروش ها: آقای جنتی نه تنها در حوزه رسانه بلکه حتی نسبت به مجوز انتشار کتب های خاص هم بر خورد غیر اصولی داشتند تا جایی که رهبری در نمایشگاه کتاب اولین دوره که این دولت برگزار کرد شرکت نکردند و رفتارهای غیر اصولی جناب وزیر حتی در حوزه رسانه سینما هم سرایت پیدا کرده تا جایی که یکبار از چرایی صدور مجوز برای رستاخیز صحبت می کنند و یکبار از اکران آن دفاع می کنند و حالا دیگر دوگانگی رفتار ایشان در حوزه رسانه برایمان دور از انتظار نیست مجوز به کار بی بی سی انصافا در شان دولت جمهوری اسلامی نبوده و نیست. 

5- از نظر شما حمله این روز های اصلاح طلبان و حزب ندا و مشخصا حمله به خرازی با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نشان دهنده چه واقعیتی می توتند باشد؟

خدری: این رفتار نشان دهنده شکاف عمیق بین اصلاح طلبان و وضعیت بسیار نامناسب این طیف سیاسی است آنها درگیر منازعات درونی خود هستند .

مرادی: اولا پرده برداری خرازی از جاسوسی برخی اصلاح طلبان چهره معلوم الحال آنان را نزد مردم زشت تر کرد واقعا هیچ آبرویی برایشان در تاریخ نمانده است و از طرفی هم حمله اصلاح طلبان به حزب ندا عمق اختلافات عمیق این جبهه را نشان می دهد به گونه ایی که امروزه همایش های آنان در نقاط مختلف کشور که حتی با حضور سران و نامداران این جبهه هم برگزار می گردد از همیشه بی رونق تر است.

رضایی: حزب ندا یک حزب نداست، اصلاح طلبان هم که از جامعه مدنی و تکثر گرایی دم می زنند پس چگونه نمی توانند حتی یک حزب نوپا آن هم نزدیک به جریان خود را بپذیرند به نظر میرسد نقد پذیر بودن عنصر فراموش شده این جریان سیاسی است البته ما رفتار اصلاح طلبان را در زمان حاکمیتشان فراموش نکرده ایم که البته رگه هایی از آن را در این دولت به آشکار می بینیم که چگونه منتقدین خود را به باد بد ترین ناسزاها می گرفتند و هتک کنندگان ارزشها را با شعار تسامح و تساهل زیر چشمی رد می کردند به نظر من بسیاری از اصلاح طلبان امروز چوب جفای به نظام و مردم را می خورند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top